Причини за комуникативните проблеми при децата
От много ранна възраст децата се учат, че думите, интонацията, мимиките и жестовете са цялата част от информацията, която получават от хората. Децата се научават да изразяват своите желания чрез мимики, жестове ( като кимане и сочене) и звуци. Колкото повече достигат училищна възраст, толкова по-разбираеми стават техните звуци.
Причини за комуникативните проблеми
Родителите често искат да знаят защо децата им имат затруднения със способността да разбират и/или да говорят. Трудно е да се изтъкне точна причина.
В някои случаи, причините за комуникативните проблеми на децата могат да се свържат с един или повече от следните фактори:
Физиологини фактори:
- Децата с нисък мускулен тонус ( хипотония) имат проблеми с координирането (движението) на мускулите на устата и езика, за да произведат чисти звуци.
- Структурни дефекти в устата, гърлото и носа, като цепнато небце, пречат на произвеждане на ясни говорни звуци.
- Състояния, които засягат нервния и мускулния контрол, като мускулна дистрофия или церебрална парализа, правят речта затруднена или невъзможна.
- Хронични възпаления на ушите, засягащи слуха.
Синдроми и уврежадания, забавящи развитието:
- Някои синдроми, като аутизма, засягат развитието на комуникативните умения.
- Слуховите увреждания могат да попречат на децата да развият говорните и езиковите си умения.
- Умствените увреждания могат да забавят развитието на речта и езика.
- Когато говорим един с друг, много от това, което ‘‘казваме‘‘, всъщност изразяваме чрез нашите мимики, жестове и език на тялото. Проблемите със зрението могат да намалят количеството информация, която детето получава по време на разговор. Това може да доведе до затруднения с комуникацията.
Придобити мозъчни травми
- Придобитите мозъчни травми могат да увредят части от мозъка, които отговарят за комуникацията.
- Децата с придобита мозъчна травма могат да загубят способността да говорят и разбират езика. Тази загуба може да е временна или перманентна, в зависимост от типа увреждане.
- Децата с придобита мозъчна травма могат да развият специфични проблеми, които да затрудняват научаването на детето как да подрежда и изразява своите мисли.
Комуникативните проблеми могат да бъдат причинени и от :
- Недостиг на опит и стимул.
- Ограничени възможности за разговор с останалите ( често прекъсване на детето от страна на родител, по-голям брат или сестра, роднини и пр.; недостатъчно внимание от страна на родителите; стрес и други.