Моторни умения при децата – част 2.
Някои деца могат да имат проблеми с движенията, за които се използват много мускули – като играта с топка или проблеми с по-леки движения – като оцветяването. Понякога проблемът не е в силата на детето , а в координацията. Може да забележите, че детето ви изглежда по-несръчно от другите деца на неговата възраст.
Възможни причини: През повечето време лекарите не могат да открият специфична причина или диагноза за забавянията в моторните умения на детето, но някои деца имат медицински проблеми, които причиняват проблеми с моториката или влошават вече съществуващи проблеми. Тези включват:
- Проблеми със зрението;
- Липса на мускулен контрол , наречено атаксия;
- Проблеми с планирането и автоматизирането на движения, наречено диспраксия;
- Мускулни заболявания;
- Церебрална парализа.
Какво можете да направите? При забавяне развитието на моториката, вашият педиатър може да предложи вие да окуражавате детето да се движи и да бъде по-активно вкъщи. Той може да се нуждае и от:
- Физиотерапия за подпомагане детето с движенията, които се извършват с помощта на много мускулни групи;
- Насочена терапия за подобряване на двигателните умения или при проблеми с координацията;
- Медикаменти или други лечения за третиране на мускулни болести
Моторни умения: Какво е нормално?
Децата обикновено стават по-силни и координирани с напредването на възрастта. Споделете с вашия лекар, ако детето не може да прави някое от, по-долу описаните, умения за конкретната възраст или е загубило някои от вече придобитите:
2 години:
- Слиза и се качва по стълби, като се държи за парапет;
- Използва лъжица, за да се храни;
- Бяга, като използва цяло стъпало;
- Драска;
- Катери се по столове.
3-години:
- Запазва баланс и може да се качва и слиза по стълби;
- Върви напред, назад и страни;
- Стои и върви на пръсти;
- Играе с малки предмети;
- Използва двете страни на тялото си;
- Стои на един крак няколко секунди;
- Нарежда повече от едно кубче.
4-години:
- Хвърля топка над главата си и хваща голяма топка;
- Кара триколка;
- Нарежда четири блокчета;
- Скача на място или да скача на един крак;
- Хваща пастел между палеца и останалите пръсти и драска.
- Използва едната ръка повече от другата;
5-години:
- Строи кула от 6 до 8 кубчета;
- Използва предназначена за деца ножица;
- Съблича се лесно;
- Стои на един крак поне 10 секунди;
- Мие си зъбите;
- Мие си и си подсушава ръцете;
- Препуска (галопира);
- Държи пастел правилно.
https://www.facebook.com/pg/logoped.psiholog.marieta/about/?ref=page_internal