Казвам се Бойка Добринова Николаева – магистър – логопед. Създател и съдружник съм в Логопедичен Център “МариЕта”, гр. Пловдив.(жк. Тракия, блок 193, вх Б).
Вече седем години работя с деца с комуникативни нарушения и се боря за най-високи резултати.

Услуги:
Логопедична диагностика и терапия на деца и възрастни при:
- Артикулационни нарушения – дислалия- липса, изопачаване или замяна на един или повече звукове. Неправилен, трудно разбираем или неразбираем говор.
- Деца с общо речево недоразвитие – липса или ограничение в речта .
- Дисфазия – нарушение, при което способността на детето да възпроизвежда реч или да разбира чуждата реч, е под съответното за неговата възраст ниво.
- Нарушение в темпа и ритъма на речта (прозодични нарушения):
- Прекалено бавна реч (тахилалия).
- Бързоречие (брадилалия);
- Запъване;
- Заекване;
- Специфични обучителни трудности (проблеми при овладяване на училищните умения):
- Дислексия (нарушения в четенето);
- Дисграфия (нарушения в писането);
- Дискалкулия (нарушения при смятане).
- Афазия – загуба или увреждане на способността да се възпроизведе реч или да се разбира чужда реч, в следствие инсулт, туморни образувания в мозъка или други (травми ) увреждания на мозъка.
- Терапия при деца с вторични езикови нарушения, в следствие на:
- Аутизъм;
- Синдром на Даун;
- Умствена изостаналост;
- ДЦП;
- ХДВ.
- Терапия при :
- Дизартрия;
- Диспраксия.
Ранната диагностика и превенцията са от изключителна важност за детското развитие. Колкото по-своевременно се открие проблемът в езико-говорното развитие на детето, толкова по-лесно и бързо се отстранява.
Езико-говорните затруднения оказват голямо влияние върху поведението и характера на детето. Когато едно дете има трудности в общуването, изказа – това неминуемо рефлектира върху неговата самооценка, а от там и върху самочувствие, поведение, избор на професия в по-късна възраст и др.
Логопедичните проблеми винаги дават отражение при овладяване на писане и четене в начална училищна възраст. Всички знаем, че когато едно дете заменя гласни звукове или не умее да произнесе правилно дадена дума – то пренася грешките си и в писмената реч, т.е. както говори – така и пише, и чете.
Поради тази причина ще опишем основните маркери, които показват, че трябва да потърсим логопедична помощ за нашето дете или за самите нас, КОГАТО:
На 2г. – 2г. и 6 м. :
- Детето не говори;
- Има затруднения с дъвчене на твърда храна;
- Трудно пие от чаша;
На 3 години:
- Говорът на детето е неразбираем за родителите;
- Липсват съгласните звукове к-г, п-б, т-д, ф-в, х, м-н;
- Говори само с по една дума (липсва фразова реч);
- Не разбира така наречените ,,прости’’ (едностепенни) инструкции от рода на ,,Дай шишето на мама’’;
- Не разбира предлози в, на, под ;
На 4 години:
- Липсва лично местоимение ,,аз’’;
- Заменя, пропуска или изопачава съгласни звукове с-з-ц; щ-ж-ч; (+ гореописаните)
- Не използва сложни изречения, а само фразова реч;
- Речта е неясна и неразбираема за околните;
Предучилищна възраст (5-6г.):
- Заменят, пропускат или изопачават, кой да е,съгласен звук + р , л ;
- Не умеят да разказват свързани истории;
- Използват предимно прости изречения;
- Не разпознават цветове, основни форми, броене до 10;
- Изреченията са аграматични (неправилно построени с разместени или липсващи думи)
- Не използва местоимения;
- В речта не групира правилно думите по род и число;
- Произнася или пропуска срички, букви – т.нар. говори ,,по бебешки’’
В начална училищна възраст:
- Има проблеми с писане и четене;
Заекване, запъване, бързоречие (тахилалия), прекалено бавен говор ( брадилалия).
Гласови проблеми.

https://www.facebook.com/logoped.psiholog.marieta/